Niezamierzone skutki pandemii – innowacje i zwiększanie efektywności przedsiębiorstw

Już R. W. Emerson twierdził, że: „Trudne czasy mają wartość naukową – są okazją do nauki dla każdego, kto zechce się uczyć”. COVID-19 jest tragiczny w swoich skutkach – codziennie miliony ludzi mierzą się ze strachem o przyszłość i niepewnością o zdrowie najbliższych. Choć koronawirus stał się przyczyną gospodarczego i humanitarnego kryzysu, pośrednio wpłynął też na przekształcenie stylu pracy wielu przedsiębiorstw, a jego nieprzewidziane konsekwencje w niektórych branżach doprowadziły do zmian, które jednoznacznie przyczyniły się do zwiększenia ich efektywności.

Sytuacja polskiej gospodarki – przewidywane skutki pandemii

Wiele państw na całym świecie ponosi ogromne koszty w walce z pandemią. W Polsce szybka reakcja ze strony rządu, mniejsza zależność gospodarcza od eksportu oraz słabsze gospodarcze powiązania z Chinami to przesłanki do stwierdzenia, że być może polska gospodarka w mniejszym stopniu niż inne kraje odczuje negatywne skutki pandemii. Sytuacja jest niepewna, więc rzadko kiedy wykonywane są jednak dokładne prognozy.

Podjęte przez firmy działania w pierwszej kolejności dążyły do tego, by zapewnić pracownikom bezpieczeństwo i higieniczne warunki pracy. Następnie – aby w największym możliwym stopniu przejść na pracę zdalną.

Czemu praca zdalna jest dla wielu pracowników wygodniejsza, a co za tym idzie, efektywniejsza?

Cisza i spokój we własnej domowej przestrzeni dla wielu osób jest wybawieniem. Komfortem jest też samodzielna organizacja czasu pracy i oszczędzanie go na długich dojazdach. Praca z domu wiąże się też z mniejszym stresem i większą wygodą osobistą – brak obowiązującego dress codu znacznie ułatwia codzienne obowiązki.

Do obowiązków pracownika podczas home office należy ustalenie granic, które będą stanowiły wsparcie w codziennej pracy. Granice te są nie tylko przestrzenne, ale też czasowe, społeczne i behawioralne. Dzięki ich utrzymaniu, pracownik ma szansę na efektywniejszą pracę.

Korzyści z pracy zdalnej dla przedsiębiorcy

Jeśli zaś chodzi o organizację pracy zdalnej, to dzięki współczesnym technologiom i postępującej digitalizacji, możliwe było szybkie przeprowadzenie zmian i umieszczenie biur w internetowych chmurach czy dyskach zewnętrznych. Do tej pory te rozwiązania były stosowane marginalnie lub na niewielką skalę, teraz są one stosowane powszechnie. Co więcej, ich wdrożenie wiąże się z większą efektywnością – wymuszona okolicznościami digitalizacja daje korzyści wielu sektorom gospodarki, a wiele z tych rozwiązań z pewnością zostanie z nami na dłużej.

Analizując koszty, zdalna praca sprawia, że przedsiębiorca oszczędza na zasobach, w tym na przestrzeni biurowej. Planując konferencje, szkolenia czy też badania, obecnie częściej zapada decyzja, by zrobić wszystko online i skorzystać z szeroko dostępnych programów komputerowych umożliwiających wspólną pracę na dokumentach i udostępnianie systemu do wglądu klienta. Meetingi pracownicze zastąpiły spotkania online, co nie tylko umożliwia sprawniejszą pracę nad dużymi projektami, ale też oszczędza czas i generuje oszczędności.

Niektóre z przedsiębiorstw już zapowiedziały, że wprowadzą pracę zdalną na większą skalę i są otwarte na zatrudnianie pracowników zdalnych. Dobrym przykładem jest Facebook i Twitter – obie firmy w ramach home office zaproponują swoim pracownikom premię na pokrycie dodatkowych kosztów pracy z domu. Stopniowo zmienia się też nastawienie polskich firm, które nie wierzyły, że zdalna praca będzie możliwa, a co więcej, że może być tak efektywna. Przewiduje się, że rozwiązania, które wymusiła pandemia, zostaną w firmach na długo.

Jak kompleksowe usługi z zakresu outsourcingu księgowego lub kadrowo płacowego pomogą w jeszcze wydajniejszej pracy podczas pandemiiW tak trudnych czasach szczególnie istotni są partnerzy biznesowi, na których można polegać. Kryzys gospodarczy to czas, kiedy warto rozważyć rozwiązania redukujące koszty operacyjne firm i wdrożyć systemy pozwalające firmie zaoszczędzić – są to, m.in. outsourcing księgowy i outsourcing kadrowo-płacowy. Dzięki stosowaniu nowoczesnych technologii obie te usługi mogą całkowicie zaspokoić potrzeby klientów, nawet przy obsłudze na odległość. Podstawowe korzyści, które płyną z tych rozwiązań w firmie, to redukcja kosztów operacyjnych, kosztów rekrutacji i szkolenia personelu, lepsza kontrola kosztów, możliwość skoncentrowania się na kluczowej działalności i zwiększenie efektywności działania. Jeśli interesują Cię właśnie tego typu usługi, skontaktuj się z nami.